fredag 12 oktober 2007

ADHD, Autism, autoimmuna sjukdomar - maten och folksjukdomarna





Maten och folksjukdomarna
Jag har berättat om det förut, på min Blogg, otaliga gånger, på olika sätt;
förändring av kosten kan förändra det fysiska och psykiska beteendet - beteenden som vi idag sätter namn på i form av olika diagnoser... diagnoser som således skulle kunna förändras genom en förändring av kosten!

Genom att minska ned på sockerkonsumtionen och förtäring av drycker, godis och annat som innehåller smakförstärkare och färgämnen samt välja bort allt vad mjölk- och mjölprodukter heter (gärna även soja eftersom även det kan störa utvecklingen vid en proteinintolerans), under en tid på tre till sex månader för att känna efter;

blev jag piggare? mår jag bättre? har min koncentrationsförmåga/avledbarhet ökat? mina utbrott minskat? min ilska minskat? mitt sug efter mat minskat/ökat? min muskel-, led- och/eller huvudvärk avtagit, migränen vart tog den vägen? min ljudöverkänslighet? min tinnitus? min trötthet? min darrighet? o.s.v.

Om Du söker på proteinintolerans på Google hittar Du två länkar, de översta, till bra sidor om detta ämne;

Marketeur International

Hittar Du fler bra sidor får Du gärna höra av Dig eftersom det är bra om vi kan ge och ta av varandras erfarenheter/kunskaper i vår strävan att bli "Den självläkande människan" (Läs också boken med det namnet, en bok som Sanna Ehdin skrivit; hon är mångsidig och oerhört påläst i ämnet, den finns i pocketformat!).

I dessa "medcinskt inriktade tider" kan det vara bra att satsa på sig själv, vara sin egen vetenskapsman och prova sig fram; hur kan jag/mitt barn må bättre?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Intoleranse mot melkeprotein og gluten og forekomst av hyperaktivitet hos barn (AD/HD) har vært undersøkt i Norge (44). Hos noen av disse barna er det påvist unormal peptidutskilling i urinen og at et tetrapeptid fra deres urin har biologisk virkning på blodplater i in vitro-studier (44). Videre er det fra samme gruppe også funnet holdepunkter for at melkeproteiner kan spille en rolle i forbindelse med autisme, depresjon og schizofreni hos enkelte personer.

hentet fra legeforeningens tidsskrift (Norsk):
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=1595364

En blogg om temaet:
http://www.vgb.no/24022

Et helseforum som også er opptatt av dette:
http://frimm.no/default.aspx

Og en forening i Norge for proteinintolerante:
http://www.npif.no

(mye forskningsreferanser på NPIF under forskning)

:-)

Anonym sa...

Tack f�r Din kommentar - n�gra av l�nkarna har jag h�nvisat till tidigare... jag hoppas att l�sarna h�r av sig om det inte verkar tillf�rlitliga...

Unknown sa...

Tack för Din kommentar och Dina hänvisningar - hoppas Du har överseende med att jag kopierar detta till min blogg på aftonbladet (som jag är mer aktiv på under samma namn)!

Anonym sa...

www.motkoniskabesvar.se

Där står en massa om detta och också varför fler och fler blir mjölk och spannmålsintoleranta.

Alexandra