onsdag 13 juni 2007

Essentiell tremor, rösttremor, darrhänthet - operation eller anpassad kost?



Ser på reprisen, på TV 1, när neurologen opererar en kille som lider av darrhänthet, vad neurologen vill kalla essentiell tremor.


Jag undrar om man har kontrollerat att han inte lider av en Omega 3-brist innan man utsätter honom för denna obehagliga operation!?


Dom nämner också i programmet att man även börjat operera individer med Tourettes Syndrom. Det skulle ju möjligen kunna vara en magnesiumbrist - har man kollat det innan operationen?


Vid magnesiumbrist kan man ha ryckningar, upprepade ryckningar i muskler, framförallt nattetid. OM man tar pulveriserat kalk under 3 månader, ej i tablettform, med god balans mellan kalk och magnesium, så kan man få ett tydligt svar, genom att de nattliga ryckningarna i musklerna upphör, tonar ut, efter en tid!


Tag 3-6 msk kalk per dag tillsammans med 1 stort glas ljummet vatten en timme innan maten!


Själv har jag lidit av "Åsa-Boden-röst", rösttremor, under hela min uppväxt - ända tills jag började med anpassad kost, tillskott med Omega 3 och kalk, dagligen.


Min släkt lider genomgående av extrem darrhänthet. Min morbror fick sluta sitt arbete som elektriker liksom hans son, min kusin, p.g.a. kraftig darrhänthet.


Då jag tipsade henne om 3 msk kallpressad linfröolja (= Omega 3) per dag "prisade" hon mig redan efter några veckor !

Hennes darrhänthet, intensionstremor, försvann liksom "ett brev med posten" - men tänk på att variera dig. Är du inte vegetarian så kan fiskolja vara ett snäpp bättre och att välja olika märken, från den ena gången till den andra, är inte helt fel!


Störningar på vår perception, perceptionsstörningar, kan utvecklas genom brist på Omega 3, mjök- och/eller mjölintolerans.


Störningarna påverkar vår förmåga till aktivitet, framförallt inom de precisionsområden som kräver automatisering av rörelsen såsom att suga, skära, skriva, läsa, trä i en nål, sätta nyckeln i dörrlåset etc. vilket i sin tur påverkar vår förmåga till koncentration, uthållighet, relation etc.


Nu undrar jag bara; är det tillåtet utsätta en individ med darrhänthet för en sådan här operation utan att kolla upp om individen lider av olika brister eller gifter!???


Brist på Omega 3, magnesiumbrist och/eller peptider i urinen mm. skulle kunna vara en av de bakomliggande orsakerna till din darrhänthet eller din darriga röst som det dessutom är svårt styra tonläget för...

Kalk med god balans av magnesium liksom kallpressad linfröolja hittar du här! Växla gärna mellan annan olja som är rik på Omega 3 - exempel på det är Möllers Tran, en billig men nog så god variant som du finner på de mest välsorterade COOP och ICA - affärerna.

Peptider i urinen påvisar ju om man har en mjölk- och/eller mjölintolerans... Tre till sex månaders anpassad kost, diet, ger dig svaret på om det var en proteinintolerans mot dessa produkter!

Mer om detta kan ni läsa i resten av min Blogg... och jag återkommer förmodligen...

22 kommentarer:

Unknown sa...

Intressant. Befinner mig i början av en behandling för rösttremor och ev spasmodisk dysfoni - inte särskilt trevligt, men det går. Ska öka dosen av omega 3 ( kapslar) och kalk, och se om något händer...

Ove sa...

Ska testa också. Jag har lidit av ET ända sedan tonåren och är nu över 50. Betablockerare hjälper inget vidare och det är ett stort socialt problem att t ex inte kunna äta i okända sällskap utan att darrningarna förvärras.

Men vad är kalk i pulverform och var finns det?

Unknown sa...

Hej Ove!
Prova dubbel dagsdos av Omeg 3 i minst 3 månader. Prova först med kallpressad linfröolja (finns billigt på COOP) alternativt morEPA!
Kalkpulver, som bör kombineras med vitamineraler (som man bl.a. kan få i sig med hjälp av nässel- och nyponpulver, 1 rågad tsk, röres ut i vänlig mängd äppeljuice, gärna Tropicanas eller den svenska Brämhults, tror jag den heter alternativt med hjälp av Dr Dunschbach vitamineraler, som jag kanske inte stavar rätt till men de vet i hälsokostaffären) hittar Du hos ph-balans.com alternativt ringer och beställer det via 031-22 00 44 och då får Du med en beskrivning på HUR Du skall ta kalken! Lycka till och hör gärna av Dig och berätta hur det går; det är ju värt att prova, eller?
Vänliga hälsningar från mig

Anonym sa...

Intressant. Lider också av ET och har nu börjat ta kallpressad linfröolja. Har dock sett att man ska vara ytterst försiktig med doseringen då det tydligen kan vara skadligt för hjärtat vid höga doser. Kör med den rekommenderade matskeden per dag. Tre msk känns lite mycket. Skulle vara så lycklig ifall tremoren dämpades lite. Det är ett helvete.

Anonym sa...

Detta måste jag testa. Klarar knappt av mitt jobb som sjuksköterska då jag inte kan utföra mycket "pill-jobb! lidit av ET hela livet, men sedan ett par månader har det blivit mycket värre. Har funderat över om något saknas i kroppen eftersom det blivit värre.

Unknown sa...

Kära Anonyma!
Var inte rädd för dubbel dagsdos då ni har detta! Se det som en terapeutisk dos! Att äta sill, makrill och vild lax tre ggr per dag är INTE farligt, men kanske inte en vana som är lätt att ta till. Med anledning av detta bör ni ta minst dubbel dagsdos i terapeutiskt syfte!
Lycka till!

Anonym sa...

det här är något jag absolut ska prova, så kan jag börja ta 3 MSK kallpressad linfröolja varje dag bara rakt av? Kan inte leva mitt liv längre, min ET har blivit djupt förvärrad och jag har 6 månaders väntetid till en neurolog.. snälla alla tips uppskattas!

Unknown sa...

Till alla som kommenterat mitt inägg om Omega 3 - helst i form av flytande, kallpressad linfröolja, ett annat alternativ kan vara Möllers Tran - vill jag säga att kosten är viktig och en viktig del i kosten är att Du försöker göra Dig basisk; tag en msk kalk ( beställ via ph-balans.com)en timme innan maten, men tänk även på att gröna grönskaer är viktigt samt avstå helst från socker, mjölk- och mjölprodukter under tre till sex månader och se, känn, vad som händer med Din kropp! Vår kost är bränslet till vår kropp; felaktigt bränsle gör att motorn kärvar! Hör gärna av er igen men glöm inte att gå in på sidor såsom kroniskabesvar.se och npif.no - allt för att peppa Dig själv till att få en välfungerande motor; en god kost för Din kropp! Läs boken om "Maten och folksjukdomarna" och "Den självläkande människan" samt var rädd om det dyrbaraste Du har; Din kropp!

Anonym sa...

Började fundera idag om det finns liksinnade folk i samma sits som mig. Hittade denna sida och inser att man är inte ensam. Jag lider av ET sedan barnspel. Det blir värre och värre med åldern och självförtroendet sjunker så enormt.
Några tips på hur man ska få självförtroendet tillbaka?

Unknown sa...

Ja, livet är inte lätt... men vem har sagt att det skall vara det!?
Personligen så tror jag att möjligheterna finns, för de flesta av oss, om vi släpper tilltron till att sjukvården är det enda alena rådande... det finns så många andra vägar att gå... en väg är att vara sin egen vetenskapsman, som Kurt på pH-balans, brukar säga.
Genom att prova Dig fram, kan Du se hur Din kropps mående förändras, både fysiskt och psykiskt. Men Du måste ge det tid! Det sker inte på en dag! Ge det minst tre månader! Förök lägga om Din kost. Genom att ta dubbel dagsdos med kallpressad linfröolja, morEPA eller Udo's Choice ger Du Din krop en bättre möjlighet MEN min erfarenhet är att en radikal kostförändring ger det bästa resultatet;
Omega 3, antioxidanter - Dr Öckermans kan vara bra att starta upp med. De är dyra, så alternativ finns genom andra antioxidanter eller nässlor och nyponpulver, som då är av vad naturen ger och således inte kemiskt framställt.- och till detta tar Du tarmbakterier - ProbioZym hjälper till med att bryta ned de proteiner man kan ha svårt bryta ned om man är intolerant mot kasein och gluten i mjölk å mjöl, vilket Du bör prova OM Du kan "vara en dold talang av" - Du kombinerar dessa kosttillskott med en mjölk- och mjölfri kost, undvik även sojaprodukter samtidigt som Du drar ner på socker, salt och andra smakförstärkare och äter mycket gröna grönsaker och andra grönsaker, rotfrukter, ljust kött, gärna vilt eller krav (som all mat helst skall vara, men det har vi oftast inte råd till... beror på Din ekonomi, hur Du kan lyxa till det för kroppen och dess välmående...). Drick källvatten, inte kranvatten.
Ja, det här var en början, en god början till att hjälpa kroppen komma i balans. Du behöver också knapra i Dig lite bitterämnen såsom anis, fänkål och kummin eller maskrosrot, för att få fart på Din lever. The på anis, fänkål och kummin är gott! Gör det till en morgonvana; koka i tio minuter å ställ in det Du inte får i Dig i kylskåpet å späd med varmt vatten till kvällsfikat!
Hoppas Din kropp kan bli friskare så skall Du få se att självförtroendet växer med detta! Stärk Dig med långa promenader, sim- eller cykelturer!
Lycka till å hör gärna av Dig och berätta hur det går!

jens sa...

Har testat det mesta för att få ner min ET. Har druckit kallpressad linfröolja (äckligt är bara förnamnet) under några månader men ingen förändring. Har till och med gått till en kille som håller på med magnetism - ingen förändring.

Nu tar jag det som sjukvården har att erbjuda, nämligen Inderal som är en betablockerare. Har bara tagit den stötvis tidigare (40mg) men har precis börjat få en med långtisdseffekt (160mg som håller hela dagen). Och den ska jag ta varje dag.

Vi får se hur det går men inderal dämpar i alla fall tremoren en del.

Unknown sa...

Hej Jens!
Det var ju tråkigt höra att det inte hjälpte med minst tre månader med tillskott av Omega 3 (morEPA, eller kallpressad linfröolja, Udo's Choice etc. som blandas ner i någon dl Proviva, blåbär är gott), vitamineraler och kalk (tas ju minst 45 minuter före maten tillsammans med 3-5 dl ljummet vatten, pH-kalk har balanserad magnesiumhalt).

Samtidigt är det ju av vikt att försöka förändra kosten OM man har svår ET, som vid all annan svår åverkan av kroppen. Där är ju mycket gröna grönsaker av vikt samt minska ned på mängden socker radikalt.
För min del står ju gluten och kasein för en del av darrighetet... är min kropp inte i balans så blir det värre DOCK har jag ingen diagnostiserad ET... men beprövad erfarenhet säger att en del lyckas och de som har ET utan biokemisk obalans kan, med största sannolikhet inte bli hjälpta av en förändring via kosten... då kanske det bara är operation som hjälper...

En sak är säker; man måste ge det tid att balansera om kroppen, det är inte gjort i en handvändning och det krävs ibland att man håller sig ren till 100% från kost som förorsakar obalans i kroppen - och den kosten är inte lika för alla!
Det var den 8:e augusti Du skrev till mig att Du fortsätter med rekommenderad dos... så jag vet inte HUR länge Du hållit på och OM Du även tagit andra kosttillskott samt OM Du anpassat Din kost...
Det finns duktiga näringsfysiologer som arbetar tillsammans med DAN! läkare, i Norge... det skulle kunna vara en lösning... men det kostar mer än att försöka själv!

Lycka till med Din medicinering, jag hoppas den hjälper Dig samtidigt som Du tänker på att sakta men säkert kan det finnas möjligheter balansera om kroppen... men som sagt, det kan ju inte hjälpa alla eftersom orsaken inte alltid är densamma!!

Berit sa...

Om man drabbats av tremor pga trafikolycka, vart vänder man sig då för att kolla om det går att åtgärda med neurokirurgi? Pojken var så skadad då, att alla var glada att det "bara" var skaket på höger hand och arm som blev bestående men. Nu i vuxen ålder känns hindret betungande. Tacksam för tips och råd.

Unknown sa...

Kära Berit!
Vid en skada, där ingen obalans kan skönjas i biokemin, torde nog en neurokirurg kunna tillfrågas... dessvärre har jag inte kunskap om var Du kan finna "den bäste"... Du skulle, vid sidan av detta, även kunna söka upp Dr Geir Flatabö på www.medhelse.no för att höra OM han tror att kosttillskott såsom Omega 3 och antioxidanter m.m. skulle kunna hjälpa skadan att läka ut lite bättre... men det låter som det gott många år... så jag har inte den blekaste aning!

Mitt enda råd är således dessa två;
neurokirurg och, vid sidan av (för svenska läkare har för det mesta inte ett hum om att kroppen oftast behöver tillskott, i bland i form av terapeutiska doser, för att orka balansera, eller läka ut, tillståndet etc.) en DAN! läkare som har tillgång till bedömningsinstrument och näringsfysiologer vilket inte vanliga läkare i Sverige har... men det kostar en hel del OM han tror att han kan hjälpa er en bit på vägen... Dr Flatabö är DAN! läkare!
Lycka till!

Anonym sa...

Jag vill tipsa om att ta linfröoljan ihop med någon citrusjuice, det smakar bra.

Unknown sa...

Hej Anonym!
Tack för tipset! Själv ancänder jag oftast, nu för tiden, Möllers Tran (fiskleverolja) med citronsmak - och den är god att ha i det mesta, både i havregrynsgröten tillsammans med rårivet äpple och banan (utan mjölk!) och i salladen!

Josephine sa...

Hej alla med Et. jag har precis blivit diagnostiserad med Familjär tremor som jag haft sedan 14 års ålder (idag 28). Det ter sig i form av vågor av skakningar i händer, huvud, ben och ibland tal. Detta kommer och går och har olika kraft, antagligen beroende av hur stressad jag är och hur kroppen mår. Jag har lärt mig att slappna av i handlederna och inte lyfta ngt i sociala sammanhang om jag är skakig men i vissa situationer är det knepigt. Skulle ta passfotto hos polisen och huvudet kändes som en marackas. Inderal (propranol) har inte hjälpt utan gav mig domningar i händer och fötter. Nu har min neurolog föreslagit KBT för att jag ska kunna bromsa ekorrhjulet där stressen triggar skakningarna och tvärtom. Jag hoppas detta fungerar då jag tycker det är oron och stressen i kroppen som är det värsta. Nu undrar jag, är det bara darrningar som är följden för kroppen eller andra åkommor också? Jag känner ofta under skakningar eller efter; illa mående, svettningar, tappad aptit, hjärtklappning, yrsel, höjd puls, över aktivitet eller trötthet, tarmbesvär och huvudverk. Hänger detta ihop med familjär tremor eller är det kopplad till stressen? Är det någon som känner igen sig? Jag tycker även att cigaretter och kaffe förvärrar och fysisk aktivitet/ansträngning som att jag har burit något.

Vad menar du med att avstå från socker, mjölk och mjölkprodukter kan hjälpa? På vilket sätt? Jag är vegetarian men äter fisk ofta och massor av grönt. Däremot har jag ett underskott på fosfor och kanske även magnesium.

Sista frågan, kommer mina med ärvda skakningar att bli värre med tiden?

Toppen att kunna bolla denna relativt okända nervskada med andra. Tack för att ni delar med er!

Mvh Josephine

Unknown sa...

Hej Josephine, tack för din kommentar på min blogg om Familjär tremor. Vilken fin hemsida du haar, klickträningen var mysig att se på. Jag älskar hundar och har haft en hel del hundar genom mitt 60-åriga liv.

Vi har också tremor/skakningar i släkten. Jag fick aldrig diagnos - begärde det inte heller, tolkade det som att det hade med min nervositet att göra - när jag lade om min kost vid 45 års ålder försvann mina skakningar/min nervositet. Jag har både vänner och kunder vars skakningar avtagit eller försvunnit helt - olika resultat för olika individer.

Jag känner igen mig själv i din beskrivning, hur jag hade det; "vågor av skakningar i händer, huvud, ben och ibland tal" och "det är oron och stressen i kroppen som är det värsta" samt "illa mående, svettningar, tappad aptit, hjärtklappning, yrsel, höjd puls, över aktivitet eller trötthet, tarmbesvär och huvudverk" och jag kan bara säga en sak;

MÖJLIGHETERNA FINNS till en positiv förbättring genom en kostomläggning!
Möjligheterna att dina besvär kommer att avta, sakta men säkert, inom loppet av tre till sju månader kan vara en sporre nog att lägga om kosten för att se VAD som händer, eller!? Det är ingenting som är farligt!
I samband med kostomläggningen tar man kosttillskott i form av tarmbakterier, omega-3 och kalk med rätt balans vad gäller magnesium, finns på pH-balans.

Efter ungefär sju månader kommer du, med största sannolikhet, att känna av en förbättring OM det är kosten som ger dig dessa besvär!

För mig var det kosten som orsakade mig besvären och personligen tycker jag det har varit värt varenda sekund i min strävan att äta en kost som är rätt för min kropp; jag slipper de besvär jag tidigare trodde berodde på nervositet!

Rökning slutade jag med när jag var närmare 30 år och i samband med det började jag dricka kaffe gjort på Gevalias frystorkade pulver och det funkar utmärkt, för mig!

I ditt fall tror jag att den största boven är sockret! Men absolut; tag bort mjölk-, mjöl- och sojaprodukter, kalka dig och tag Möllers Tran samt tarmbakterier och surkål regelbundet!

Lycka till och hör gärna av dig och berätta hur det går - du får höra av dig OM du vill ha coachning! Jag har sådan verksamhet med garanti - pengarna tillbaka OM du inte blir friskare!

Anonym sa...

Hej!

Jag är sedan all tid darrhänt. Jag läste om linfröoljan och 3 msk om dagen. Kan det verkligen stämma? Tycker det låter som väldigt mycket. Och när jag tog tre skedar imorse så mådde jag illa halva dagen. Ska man ta allt på en gg?

Mvh
Katinka

neuropedagogen sa...

Hej Katinka!
Mycket vatten har flutit under broarna sedan jag lade in detta - en sak är säker:

*obalans i biokemin kan ställa till med mycket - man kan bland annat bli darrig, olika mycket/litet för olika individer

* tillskott med hjälp av omega-3 hjälper biokemin att komma i bättre balans - bra sådana källor är bland annat kallpressad linfröolja MEN eftersom den oljan kan vara lite svår att härbärgerar utan att den härsknar (härsken sådan ger en tvärt-om-effekt) rekommenderar jag även att du växlar med andra omega-3-rika oljor som exempelvis Möllers Tran, morEPA, Udos Choice etc.

Obalans i biokemin innebär att man även bör se över sitt pH-värde - vilket kan ske med hjälp av pH-stickor, http://phbalans.com/Pages.asp?PageID=7452 - balansen kan bland annat förbättras med hjälp av pH-kalk och/eller björkaska och/eller bikarbonat och/eller i kombination med dagliga gröna smoothies (består av ruccola, spenat, stjälkselleri, en skvätt Möllers Tran, ett äpple, en avokado, vatten elr nyttig juice etc.

Som jag ser det beror oftast en sur kropp på att man äter allt för mycket av de vita gifterna - välj helst bort dessa produkter till 100% för möjligheter komma i bättre balans ;-)

Aj, aj! Du bör fördela dina doser med omega-3 tillskott till tre ggr per dag, således morgon, middag och kväll ...

Återkom gärna om du behöver mer hjälp på traven ;-)

Lycka till!

Lilrud Kangas sa...

Jag är så tacksam mot Rick Simpson byrån för att förse mig med Hampaolja här i Sverige och jag vill också tacka grundarna av hampa olja som Rick Simpson och Bobby,. Jag var diagnostisera med lymfom cancer för 2 år sedan, och sedan dess har jag gjort en hel del Chemo och strålning som inte har hjälpt mig, men bara skadat mitt immunförsvar och göra den svag och hjälplös. Jag kom över Phoenix Tears och jag har läst om Hampaolja mycket och såg att jag kunde ge mig med Hemp Oil här i Sverige, jag kontakta honom på: ricksimpsoncannabisoil@hotmail.ca för upphandling av denna medicin, till min förvåning medicineringen anskaffades och levereras inom 48 timmar och jag har varit på behandling under de senaste 3 månaderna. Är nu här för att vittna om att är inte mer en cancerpatient, jag har erfarenhet en total förvandling i mitt hälsosektorn med Rick Simpson Agency Hampaoljeservice. för alla cancerpatienter som bor i Europa, Amerika och Kanada, och Sverige region, få din Hampaolja från ricksimpsoncannabisoil@hotmail.ca

Unknown sa...

Hej Lirud!
Det låter intressant att hampaolja har hjälpt dig bli fri från din cancer - är det så att hampaolja hjälper kroppen att bli basisk så att svampen (som cancer ofta är) inte trivs längre?
Sedan undrar jag naturligtvis vad om, och i så fall hur, hampaolja har påverkar din tremor!?

Vänligen
Sussie Olofsson
leg arbetsterapeut & neuropedagog