måndag 27 februari 2012

Ätstörningar ökar även bland pojkar - riskerar utveckla andra självskadebeteenden

Forskare i Australien har funnit att ätstörningar bland pojkar ökar med 30 procent per år under de senaste fem åren.

Många av ätstörningarna torde vara dietrelaterade och utvecklas vid bland annat proteinintolerans och socker vilka torde påverka känsliga individers nervsystemet likt morfin gör vilket , i sin tur, medför att individen utvecklar ett beroende.

Den morfinliknande effekten, från de opioida peptider som bildas vid en proteinintolerans, påverkar individens förmåga att känna in sig själv och sin omvärld negativt:

* vid bulimi (hetsätning) finner man ofta individer som har nedsatt förmåga känna in stimuli via tryck samtidigt som led- och muskelsinnet i övrigt är avtrubbat (som vid påverkan av alkohol) vilket medför att även tugg- och svälj-rörelsen påverkas negativt, de biter sig i läppen och kinden då de tuggar och de väljer ofta att svälja ned maten genom att dricka något till var och varannan tuffa.

I kombination med en svår överkänslighet för stimuli via beröring, taktil överkänslighet, är detta ofta en individ som inte gillar beröring och lider av brist på oxytocin vilket medför att maten de sväljer kan bli en ersättare för denna brist då även beröring via hud i mun, svalg, magsäck och tarm frigör oxytocin

* vid anorexi (värjer sig mot mat) finner man ofta individer som har en överkänslighet för stimuli via berörings- och balanssinnet och för stimuli via lukt och smak. Överkänsligheten för stimuli via balanssinnets gravitationsreceptorer riskerar utveckla ett kontrollbehov (inre kaos kräver ordning runt omkring)  - kombinationen överkänslighet för stimuli via beröring och underkänslighet för stimuli via den egna rörelsen bidrar till att de lätt kväljer sig när de skall tugga och svälja, maten växer i deras mun

Beroende av störningarnas utbredning och intensitet utvecklas olika avvikande beteenden OCH beroende av hur omgivningen möter barnets speciella behov utvecklas ätstörningen...

Barn som väljer skräpmat riskerar utveckla ätstörningar och självskadebeteenden
Forskning har visat att råttor som får välja mellan skräpmat och vanlig mat väljer skräpmat och redan efter några veckor har deras stimuli via smärta, elchocker, ingen som helst inverkan på dem - deras känsel via stimuli från smärta är mer eller mindre utslaget! Risken blir att de även utvecklar andra självskadebeteenden som att skära och banka sig själva;


"I en studie* som gjordes på råttor av forskare vid The Scripps Research Institute i Florida fann forskarna att den grupp som hade obegränsad tillgång till skräpmat helt valde bort annan nyttig kost och struntade i om de samtidigt utsattes för obehagliga stimuli som elchocker.
Djuren vräkte i sig skräpmaten okontrollerat och kaloriintaget var ungefär dubbelt så högt jämfört med råttorna som fick normalkost. Liknande mönster har noterats vid djurförsök där råttor fått kokain.
Mat med mycket fett och socker ger något som liknar drogberoende, något som kan förklara varför många överviktiga har svårt lägga om kosten."

*Källa: Läkartidningen för över tio år sedan!

5 kommentarer:

tess sa...

Läste ditt svar på en annan blogg om att vi som äter eller ger våra barn medicin för ADHD borde få andra alternativ och få veta dom. Jag kan säga att de flesta av oss har provat annat. Herregud här kommenterar du en blogg med en mamma som verkligen KAN detta och vet mycket om stöd på massor med olika vis. Läste du HELA inlägget? Jag blir även skitförbannad där du skriver att man blir typ frisk om man tex provar annan kost eller rörelser osv osv även vid Autism. För de första är de INGA sjukdomar du blir frisk från.... man kan fungera bättre om man får stöd och hjälpmedel i vardagen men att säga att man blir frisk? Herregud de är såna som du som gör mig skitarg och förbannad. Jag kan säga att mitt barn är både Autistisk och har ADHD... medicin var sista alternativet. Det var inte något man föreslog. Men när man har ett barn som inte fungerar och inte kan lära sig så va ska vi välja på? Precis som när jag började med stämningshöjjande... ja och? Jag har brist på serotonin och när man testat allt ska man fortsätta tycka livet är piss? Ska vi säga till en diabetiker samma sak som har brist på insulin att de kan ändra på lite saker för vi vet inte verkningarna? Skit samma om jag dör tidigare pga medicin eller är beroende om livet fungerar. Tror du de flesta väljer medicin i första taget?

Medicinering för Autism??? Jag har aldrig hört att du medicinerar för Autism...vad är de för medicin om jag får fråga? det finns ingen behandling vad jag vet medicinvägen. Kanske för andra symtom man kan ha men inte för Autism. Jag har även testat Eye-Q till mitt barn och han får inte mycket socker osv... men sen han började med Concerta så har han lättare med inlärningen... de är inte värt något? Han är nio och börjar nu så smått kunna lära sig bokstäver och siffror....De är inte bra? Att kunna fungera med andra barn?

Nej jag vet inte... har inte läst din blogg men jag blir skitarg på sånt här... bli friskare.... se de som en sjukdom. Vi jobbar med massa saker som även de hjälper tro inget annat men ge inte oss som medicinerar eller som ger våra barn dåligt samvete. Jag vet allt för många som börjat med droger för att de inte fått hjälp att förstå varför de inte fungerar. Som idag fungerar med medicin. De är bättre de knarkade å fick värre skador än att äta en microdos och fungera?

Jag har att välja på att ligga på psyket eller fungera.... men visst kan du lösa mina problem jag har och få mitt barn att lära sig och bli friska som du säger så har ju du löst ett världsproblem av stora mått... du är välkommen att lösa mina så år vi se....

tess sa...

Vad har man för utbildning när man kallar sig neuropedagog? Helt fantastiskt i alla fall att en människa verkar ha löst en så stor fråga som bot på de mest komplexa neuropsykaiatriska åkommor vi har.... som har funnits i alla tider men som man gömde undan förr. Jag har träffat många inom mitt arbete som är gamla som jag är säker skulle fått diagnos som varit byfåne och udda osv osv... men de är ju något som va nytt enligt dig...

Unknown sa...

tess, några gånger tidigare i mitt liv har jag stött på den ilska du bär på... tråkigt. Samtidigt kan jag bara konstatera att vi har enormt olika erfarenheter - både som mammor och terapeuter. Jag glädjer mig dock åt att det dyker upp allt mer och mer kunskaper om den anpassade kosten för positiv utveckling av symptom som annars kan diagnostiseras som neuropsykiatriska eller psykiatriska "åkommor" - åkommor som således uppkommer på grund av att individen ätit en kost som just den kroppen inte kund bryta ned på "rätt sätt" MEN när man lägger om kosten, och den dagliga rörelsen, så sker enorma och ibland även häpnadsväckande resultat - både med det fysiska och psykiska beteendet!
Här är två sådana länkar som kan visa dig till människor som bär på dessa erfareenheter;
https://www.facebook.com/autismdiet?notif_t=fbpage_fan_invite
och
http://www.facebook.com/groups/NatverketforFriskarebarnochungaNU/321110911270780/

Som neuropedagog arbetar jag utifrån att både det fysiska och psykiska beteendet går att påverka positivt genom individuellt anpassad sensomotorisk stimulering - stimulering genom kosten och rörelsen som, samtidigt som individen får kompensera sitt dolda funktionshinder inom området känsel, ger de här häpnadsväckande resultaten som en del människor väljer att kalla för nonsens... MEN vi gör våra val och de som väljer rörelsen, kompensationen och kosten, med eller utan medicinering, försöker ju ge sina barn ytterligare en möjlighet bli friskare... under tiden som de väntar på allt fler forskningsresultat som bekräftar det som mängder med beprövad erfarenhet och studier samt forskning redan visat!

Vi är fria att välja - så även du och du har valt medicineringen samt ilskan.
Jag har valt kosten, rörelsen och kompensationen och möjligheten att ge så många som möjligt information om att det finns andra möjligheter att må bättre än endast genom medicinering (dit jag även räknar Concerta) och samtalet - de behandlingsresultaten har jag, genom kliniska observationer, iakttagit och jämfört mot mina och andras, i över 20 år nu och jag kan bara förvånas över hur man kan välja enbart medicinering och samtal samt pedagogik när det finns så mycket mer att "hämta in"...

Vill avsluta med att det inte är jag själv som "löst problemet" utan jag har endast försökt samla in vad läkare, terapeuter och föräldrar påvisat under många år; kosten har förvånansvärt positiv betydelse liksom rörelsen och kompensationen - allt anpassat efter individens speciella behov!

Anonym sa...

hej. Har precis hittat bloggen och för det första jag har inget emot om man hittar kost som passar (har hört ex omega 3 hjälpa) MEN jag blev irriterad,mkt irriterad när jag läser på vissa ställen att autism och ADHD är sjukdomar som kan botas. Det är inte sjukdomar och kan därför inte botas!!! Redan 1991 fick jag lära mig att handikapp är inte sjukdom. Jag blir så trött på att folk fortfarande tror det är sjukdom som kan botas. Däremot kan personer med dessa funktionsnedsättningar fungera bättre med rätt hjälpmedel och stöd -om det nu är kost el medicin el annat är väl individuellt. När det gäller forskning är det väl viktigt att kolla upp att den är evidensbaserad och kolla källorna.
Tess du som kommentarede ovanför -jag ska se iveckan om jag kan läsa din blogg -jobbar med människor som har funktionsnedsättningar.

Unknown sa...

Hej, Anonym!
Varför denna ilska/rädsla!? Jag menar inte att autism eller ADHD eller liknande tillstånd är någon sjukdom utan en samling avvikande beteenden som oftast uppstår på grund av olika gifter och brister för just "den här individen"... brister och gifter gör vissa individer ovanligare istället för vanligare - men inte sjuka... man är inte sjuk då man är drogad, ej heller då man är förgiftad av andra droger, gifter etc. Jag menar att många kan bli friskare genom att eliminera det som förgiftar dem och det som ger dem brister!

Jag blir inte trött på folk som fortfarande inte vill inse att en stor grupp barn och unga som i dag går, helt i onödan, och mår dåligt/har hamnat i psykisk ohälsa kan bli friskare genom anpassad kost, rörelse och kompensation! Jag tycker enbart synd om dem och, framförallt, synd om de barn och unga dessa terapeuter, läkare m.fl har runt omkring sig eftersom de inte ens kommer i närheten av att få möjligheter prova, under minst tre månader (helst sex månader) OM just HAN eller HON kan bli friskare genom denna metod! HUR många barn och unga skall offras innan vi ger dem möjligheten att prova!? VAD är det som är farligt med att PROVA om man kan bli friskare med hjälp av anpassad kost och rörelse!?

OM du inte anser att det är spännande att många barn och unga med avvikande beteenden (som skulle kunna benämnas med neuropsykiatriska eller psykiatriska diagnoser) de facto KAN bli FRISKARE (inte botade) genom en livsstilsförändring (dagligt anpassad kost, rörelse och kompensation) skall du inte fortsätta ödsla din tid på denna blogg. Den här bloggen är till för dem som vill se MÖJLIGHETER!

Anser du inte att det är spännande att många av dem kan bli friskare genom att ta bort, för dem, vissa brister och gifter, då skall du genast återgå till de teorier och kunskaper som finns inom dagens sjuk-vård. Här lyfter jag fram området frisk-vård baserad på egna och andras livs- och arbetslivserfarenhet, studier och forskning (hänvisning finns att hämta under mina flikar och inne i en del inlägg)!
Då skall du varken se på www.youtube.com/watch?v=aEw0Y5LJ6vg&NR=1 – Ethans recovery from autism (där du även finner andra filmer om ”Recovery from autism” eller på http://www.youtube.com/watch?v=KLjgBLwH3Wc där Dr Terry Wahls berättar om "Minding your Mitochondria" och HUR man kan bli fri från sin MS, Parkinsson, Huntingtons, depression, diabetes, övervikt, ADHD etc.

Fördjupa dig gärna i ordet EVIDENS så kommer du, med största sannolikhet, att förstå att INGEN evidensbaserad forskning kan komma fram ur intet - den baseras på beprövad erfarenhet som fött en tanke om VAD man skall forska på. Dock är det, om jag förstått de läkare som arbetar inom området frisk-vård, mycket svårt få fram forskningsmedel för sådant som ligger utanför medicinens värd. Exempel som anses "ligga utanför" denna värd är anpassad kost (diet), kosttillskott och rörelseaktivitet!

Jag arbetar för att barn och unga med psykisk ohälsa skall få sina rättigheter veta att möjligheterna till ett friskare liv finns - HÄR och NU!