måndag 18 augusti 2008

Omega 3 i dubbel dagsdos

Omega 3 i dubbel dos i inledningsfasen
OM Du har en påtalad risk för att ligga i den grupp som fått i Dig för lite/kunnat ta till vara av/på Omega 3 bör Du ta MINST dubbel dagsdos av Omega 3 alternativt morEPA - eftersom det är bristen på Omega 3 som ökar i vårt land! Brist på Omega 6 behöver vi med största sannolikhet inte oroa oss för eftersom vårt odlade kött, vår fisk och våra höns är uppfödda på kraftfoder. Kraftfoder är en av de stora bovarna till att vi får brist på Omega 3!

Symptom vid brist på Omega 3
Symptom vid brist på Omega 3 kan vara allt i från darrhänthet, nedsatt finmotorisk förmåga (fingrar/hand-, mun-, ögon- och/eller öronmotorik), koncentrationssvårigheter, trötthet, sömnsvårigheter, ADHD och/eller Autism (men oftast även förknippat med andra brister och gifter), depression, psykos oc/eller schizofreni samt värk i muskler och leder och andra inflammatoriska tillstånd - eftersom Omega 3 är inflammatoriskt hämmande!

Inte farligt med dubbel dagsdos
I inledningsfasen, minst tre månader, tar Du dubbel dagsdos för att fylla på de depåer som kroppen behöver för att fungera optimalt.
Farligheten finns OM Du äter blodförtunnande mediciner - dä bör Du avväga med läkaren (eller Dig själv) om Du kanske skall välja det ena (exempelvis Varan) eller det andra; Omega 3!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har flera av dessa tecken såsom depression, trötthet, muskelvärk, koncentrationsbesvär och är väldigt rastlös och kan inte sitta still (Men ingen ADHD.) Har kört fel dos i flera månader nu; en kapsel, tack vare din sida tittade jag noggrannare på burken och såg man ska ta fyra om dagen och med att då fylla på depåerna som du säger här, blir det 8 om dagen och det känns verkligen som om min kropp behöver det. Detta KAN vara länken som fattats.. Tack för en mycket informationsgivande sida!

neuropedagogen sa...

Hej!
Tack för Din kommentar!
Det där med Din rastlöshet och att Du inte kan sitta still skvallrar lite om en eventuell proteinintolerans, PI.
Även PI kan utveckla de problem Du radar upp (jag lär mig så länge jag lever!) och eftersom det finns möjligheter med att bli än mindre rastlös med hjälp av en kost som är fri från mjölk- mjöl- och sojaprodukter, så är mitt tips att Du provar det - i MINST tre månader!

Bra böcker att läsa och få tips ur är Rask af mad (OM man är bra på danska), Kärnfrisk familj och boken Nu räcker det! Jag skriver om dem alla tre här på nätet. Därmed inte sagt att Du har autism eller ADHD utan PI, vilket kan bidra till Dina symptom... att bara sätta in Omega 3 kan vara en god början men, med största sannolikhet, kommer Du att nå upp en nivå högre med hjälp av en anpassad kost och kosttillskott (står också om det i min blogg men även i de böcker jag rekommenderar).

Bra hemsidor är www.npif.no , www.phbalans.se och www.motkroniskabesvar.se

Lycka till!