onsdag 23 maj 2007

Om mina föräldrar hade förstått, om jag hade vetat...

Tankar som kom till mig på min 56:e födelsedag var att "Om mina föräldrar hade förstått, om jag hade vetat..."

... då hade min utveckling nog blivit annorlunda... inte för att jag är missnöjd... men det tog så lång tid innan jag kände att jag var vuxen... först efter att jag börjat anpassa min kost... inte p.g.a. att min barndom eller uppväxt varit svår utan p.g.a. mina ständigt återkommande "mag- och tarmkattarer".


Varje vår och höst kom det och det blev bara värre och värre. Tröttheten de förde med sig var obeskrivlig!Med den anpassade kosten följde att jag fick en mindre darrighet i musklerna och helt plötsligt så kunde jag stå upp och tala på jobbet, och andra platser, utan att få den där obeskrivliga "Åsa-Boden-darren-med-falsetter". Underbart härligt!

Var det inte nervositet? Var det för lite Omega 3 ute i signalsystemet? Vad var det som hände? Med tiden, under de 17-19 år som gått, har frågorna fått svar, svar som gör att jag vill veta mer!! Mjölk och mjölallergi, kan även benämnas mjölk och mjölintolerans, har satt sina spår på vägen genom mitt liv - förstår jag 56 år efter min födsel!

Mina livserfarenheter genom egna upplevelser, familjehemsbarn och biologiska barn samt mina arbetslivserfarenheter har kommit till en sammanfattning:
mjölk och mjöl kan påverka vår utveckling negativt OM vi har svårigheter att bryta ned proteinerna i mjölk och/eller mjöl!
Proteinerna i mjölk och/eller mjöl blir då till peptider som påverkar vårt nervsystem mer eller mindre negativt allt utefter mångfald av peptider och deras intensitet på en eller flera av våra sinnen.

Peptidernas störningar på nervsystemet blir till så kallade perceptionsstörningar men blir lättare att förstå om vi kallar dem känselstörningar.
Känselstörningar skall precis som syn och hörselstörningar bemötas, behandlas och kompenseras på ett så tidigt stadium som möjligt för att förhindra utvecklingen av avvikande beteendeen
- beteenden som avviker i från "normalpopulationen" och som i många fall orsakar mobbing och utanförskap.

Idag ser vi inte bara dessa intoleranser som neuropsykiatriska funktionshinder. Mjölk och mjöl kan även vara en av de bidragande orsakerna till bl.a. öroninflammationer och andra luftrörsbesvär, astma, allergier, depressioner och i "värre tillstånd" som ångest, hallucinationer, epilepsi, psykoser och schizofreni.
Även autoimmuna sjukdomar kan härröra från en mjölk och/eller mjölintolerans.

Det är ingen rolig sammanfattning av livet; att förstå att OM mina föräldrar bara hade vetat och OM andras föräldrar bara hade vetat, då hade vi inte behövt gå igenom allt det här!Men det samma gäller ju de samlade erfarenheter vi nu drar på oss om vår jord; vi kan inte skövla och skända som vi gör; vi måste vara försiktiga med vad moder jord har skapat!

Vi är skapade av moder jord och från begynnelsen var det sagt att mjölk har man bara behov av under spädbarnsåren och mjöl skall man, om man över huvud taget skall äta det, endast äta i dess ursprungliga form - utan extra gluten!. Bra är om vi kan hålla oss till ren havre. Bättre är det om vi kan hålla oss helt borta från allt vad mjölk och mjölprodukter heter!

Inga kommentarer: