onsdag 23 maj 2007

Mag- och tarmkatarr samt Chrons sjukdom och Ulserös Colit

Mjölk- och mjölintolerans är en ganska så okänd orsak till mag- och tarmkatarr samt att det möjligen även kan orsaka sjukdomar som Crohn och Ulserös Colit.

Idag ökar Chrons sjukdom hos barn och tonåringar; vi måste begripa att något är fel;
börja med mjölken (som vi idag homogeniserar och konstgödslar) och mjölet (som vi idag har "hur mycket gluten som helst" i samt bleker) som idag blir ett gissel för våra kroppar;

många av oss klarar inte av att bryta ned proteinerna, något har blivit fel i hanteringen. Bort med allt och plocka möjligen in, sakta men säkert, 100% ren havre, efter MINST tre månaders uppehåll.

OM det ska vara nödvändigt använda mjölk- och mjölprodukter använd då gammaldags mjölk och mjöl (dinkel, bovete).

Tänk om jag hade vetat vad jag idag vet; då hade mina besvär med ständigt återkommande mag- och tarmkatarrer, från tidiga tonår och långt upp i mogen ålder, aldrig behövt finnas; den ständiga tröttheten, de ständigt återkommande magsmärtorna (som följt min väg sedan "födsel och ohejdad vana") och orden runt mig "vad är Du nu nervös för?", "slappna av, Du behöver inte vara så nervös!". HRM! I en irriterad och utsatt kropp blir det svårt att slappna av!
En svag kropp tål mindre påfrestning; en kropp som hela tiden kämpar mot gifter som man öser i den, orkar inte med ytterligare påfrestningar!
Peptiderna lär ha varit boven till min tunga och bedövade kropp, min trötthet, sängvätning, dålig andedräkt, ständiga öroninflammationer m.m.

Sedan jag för drygt 15 år sedan slutade med mjölkprodukter (helt, trodde jag då) så har min mage varit bättre och min så kallade nervositet mer eller mindre som bortblåst! Att jag sedan slutade med mjöl, helt, för något år sedan, hjälpte mig att bli än mer stark!

För c.a fem, sex år sedan så var jag ganska bra på att hålla mig borta även från mjöprodukter. Men min dåvarande sambo smög sakta men säkert in mjöl, och mer och mer mjölk, i kosten. Det slutade med att jag flydde min sambo med en "abnorm" blodbrist; två påsar blod, på köpet!

INGEN av läkarna har ännu kunnat lista ut vad blodbristen berodde på. IDAG går det att läsa, på nätet, om blodbrist i samband med celialki etc.

Ville bara berätta, innan jag hastar iväg till affären (där jag kollar varje sak, korv som annat pålägg, så att det ej innehåller mjölk- och mjölprodukter), att människor som går med ständig mag- och tarmkatarr samt de som har Ulcerös Colit och Chrons sjukdom;

Det skadar aldrig att försöka! Vad har man att förlora? Några månader utan mjölk- och mjölprodukter, helst sex månader, kan ge svaret till ett friskare liv UTAN LÄKEMEDEL, värk och trötthet!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Känner igen mycket av de du skriver.
Men min fråga är, kan man dricka laktosfri mjölk?
Och hur är det med mjölet, är det gluten jag ska undvika dvs kan jag köpa glutenfritt bröd (tester har visat att jag inte är glutenallergiker)

Unknown sa...

Hej!
Tack för att Du kikar in på min blogg!
Nejminsann! Bästa receptet är bort med alla vita produkter - där mjölk-, mjöl- och sojaprodukter är ett måste till hundra procent och så mycket av det raffinerade sockret och saltet som möjligt - because you are worth it! Du är värd, varenda sekund, av att prova OM det finns några möjligheter för Dig att bli friskare!
Mitt råd är, med anledning av det, att Du tar bort mjölk- och mjölprodukter till hundra procent. Gärna även sojaprodukter som Du kan prova med att sätta in, sakta men säkert, efter ungefär tre månader.
Mitt tips är att Du köper böckerna Kärnfrisk familj, Stenålderskost och Nu räcker det - i dessa böcker finns det recept SAMTIDIGT som Du går och köper Dig några böcker med asiatisk, egyptisk och thailändsk matlagning alternativt att Du går till biblioteket och letar upp sådana böcker. Ett annat bra sätt är att leta efter recept i gamla veckotidningar, där Du klipper ut alla recept, som är fria från mjölk- och mjölprodukter, samtidigt som de verkar vara lättlagade!
Enkelt är att använda sig av en lergryta, eller en stekpåse, finfördela olika rotfrukter (använd Dig inte av allt för mycket potatis), krydda med örtkryddor, örtsalt och buljong fri från socker och jäst (köp på hälsokostaffär). Använd Dig av raps- eller/och cocosfett. Ta en annan gryta/påse, till fisken - köttet kan Du lägga i samma gryta/påse. Låt steka i ugnen medan Du tar en promenad...
Se upp för öl och annan alkohol som innehåller gluten! Det finns glutenfri öl och sprit, men vin är nog den säkraste källan OM Din mage ens tål alkohol.
Ja, Du kan köpa glutenfritt bröd, eftersom det är gluten som Du skall undvika plus att Du skall undvika kasein - proteinet som finns i mjölken (så därför duger det inte med laktosfri mjölk OM Du skall undvika att reta tarmslemhinnan)...
Var och en får vara sin egen vetenskapsman och under tiden som Du styr upp Din kost äter Du kosttillskott med hjälp av tarmbakterier (gärna ProbioZym), vitamineraler och Omega 3 (dubbel dagsdos under de tre första månaderna)...
Lycka till!

Unknown sa...

Gluten och kasein retar tarmslemhinnan - låt den vila i minst tre månader genom att utesluta mjölk- och mjölprodukter, gärna även sojaprodukter.
Ät rent, ljust kött och fisk samt rotgrönsaker, grönsaker och frukt, möjligen även bönor och groddar.
Använd Dig av kosttillskott för att bygga upp det som ofta saknas när man har en tarm som inte absorberar all näring; tarmbakterier, vitamineraler och Omega 3.
Köp böcker som ger Dig lättlagade och goda recept, leta i veckotidningar och på bibliotek.
Lycka till!

Tina sa...

Hej!
Fin blogg du har! Jag skulle vilja lägga till att socker också är extremt dåligt för tarmen. Jag driver en blogg som heter Tinasmagmat.se där jag skriver om hur man håller sig frisk från Crohns och UC genom att undvika just gluten och mjölk (alltså inte bara laktos), samt givetvis mat med tillsatser och socker. Jag undviker också nattskatteväxter som även har påverkan på neuropsykiatriska tillstånd och immunförsvaret. Att just gluten och komjölk är dåligt för tarmen är inte okänt i alternativmedicinska kretsar men tyvärr inte bland skolmedicinarna som hävdar att man kan äta vad som helst (eftersom vi ju ändå förväntas vara sjuka jämt). Det är en stor skandal att vi inte fokuserar mer på kostens läkande förmåga och att läkarna är så inkompetenta på detta område. Sorgligt att Big Pharma är så starka.

/Tina

Vänliga hälsningar,
Tina

neuropedagogen sa...

Tack Tina!
Visst är det så att alla våra vita gifter skall bort; mjölk-, mjöl- och sojaprodukter samt socker, salt och andra smakförstärkare bör man samtidigt minska ned på rejält.
I det närmaste är det nolltolerans som gäller ;-) Vi överlever utan dessa produkter - och mår bättre!
Lägg gärna in länken till din blogg här så andra kan hitta den ;-)

Kul att du hörde av dig!

Vänligen
Sussie